Det händer grejer hos Tiderace

Förutom att de komma med ett flertal modeller under 2012, Tiderace Xplore-M, Tiderace Extra och Tiderace Pace 18. Kommer de att flytta sin tillverkning av kompositkajaker till COBRA INTERNATIONAL Co. Ltd. i Thailand.

Deras kajaker kommer numera tillverkas på samma fabrik som den  amerikanska kajaktillverkaren Necky Kayaks kolfibermodeller.  Jag tror flytten av tillverkningen kommer ge ytterligare ett kvalitetslyft på redan högkvalitativa Tiderace, jag sett en Neckys Chatham 16 i kolfiber som tillverkas där och den hade en helt fantastisk fin finish.

En sak som jag personligen kan tycka är lite tråkig är att Tiderace tidigare mycket konsekventa och utmärkande färgsättning, som började luckras upp i och med deras lansering av Xcape 2011, ser ut att explodera i ”modern” kreativitet inför 2012. I varje fall på de bilder jag sett gällande 2012s modellutbud.

En intressant utveckling av deras modellutbud inför 2012 är i varje fall Tiderace Pace 18. Som ger intryck av att vara en snabb roderförsedd långdistanskajak som säkert kommer tilltala den kvalitetsmedvetna milslukaren med stadd kassa.

Om Johan Carlsson
Jag gillar verkligen att paddla! Detta har jag gjort sedan första gången jag satt i en kajak. Paddlingen har dock utvecklats under åren mot mer lekfull paddling med inslag av rockhopping, rollträning och våglek. Sen är det så klart inte det enda som intresserar mig då jag älskar vanlig turpaddling. Men jag tar gärna med mig hjälmen på akterdäck på kajaken om tillfälle ges och det finns kompetenta paddlare med på turen.

One Response to Det händer grejer hos Tiderace

  1. Hej Johan!

    Tiderace har byggts på Cobrafabriken sedan ett år tillbaka, och precis som du säger byggkvaliteten är ruskigt snygg…

    /Pelle

Lämna en kommentar