Grundkurs i forspaddling med KKSS

En nybörjarkurs i forspaddling är definitivt någonting jag rekommenderar er att gå på. Stämningen i gruppen brukar vara på topp och det är ett ypperligt tillfälle att prova forspaddling under säkra och roliga former.

Kanotklubben Strömstararna är en aktiv klubb med bra sammanhållning. Som nybliven medlem kände jag personligen både uppmuntring och stöd från de mer rutinerade paddlarna i klubben. Någonting som är uppskattat då man kan uppleva ett visst mått av nervositet innan man paddlar ut i forsen.

Se bilder från tidigare kurser här.

Inplanerade kursdatum 2011 är:

  • 11-12 juni
  • 2-3 juli
  • 30-31 juli
  • 27-28 augusti

Upplägg

  • En teorikväll Stockholm, där vi också provar utrustning
  • En helg i Björbo eller Ljusdal (avfärd fredagkväll) med praktiska övningar och kompletterande teori

Kursinnehåll

  • Kamraträddning
  • Eskimåsväng
  • Utrustning
  • Säkerhet
  • Paddla i grupp
  • In och ut ur bakvatten
  • Traversering
  • Läsa av forsen
  • Paddla tur

Kursen innehåller både teori och praktik.

Målsättning

Grundläggande kunskap om forspaddling och säkerhet. Efter denna kurs kan man följa med på klubbens turer.

Pris
2000 kr. I priset ingår medlemskap i KKSS, boende samt hyra av utrustning.
Kostnader för mat och resa (som arrangeras gemensamt) tillkommer.

Anmälan görs via ett mail till KKSS styrelse: läs mer här.

Bor ni inte i Stockholmsområdet, fråga er lokala forspaddelklubb om de har nybörjarkurser.

Alternativt kan ni gå kurs med någon av de kommersiella aktörerna som arrangerar forspaddlingskurser. En av dessa är Kajaktiv i Dala-Floda, där jag och min flickvän gick en nybörjarkurs för två år sedan.

Det är roligt att paddla!

Om Johan Carlsson
Jag gillar verkligen att paddla! Detta har jag gjort sedan första gången jag satt i en kajak. Paddlingen har dock utvecklats under åren mot mer lekfull paddling med inslag av rockhopping, rollträning och våglek. Sen är det så klart inte det enda som intresserar mig då jag älskar vanlig turpaddling. Men jag tar gärna med mig hjälmen på akterdäck på kajaken om tillfälle ges och det finns kompetenta paddlare med på turen.

Lämna en kommentar