Wachtmeisters vals

…så heter den nya playspot som upptäcktes för drygt 3-4 veckor sedan utanför Nyköping.  Den upptäcktes av Kristofer ”Kriss Kross” Eklund (KKSS) som i sin desperation efter strömmande vatten hårdgranskat google maps och spanat efter forsande vatten inom rimligt bilavstånd från Stockholm.

Vi var ett stort gäng från KKSS som åkte dit i söndags då det ryktades att vara en riktigt fin och nybörjarvänlig vals.

Vi följde de direktiv vi fått från markägarna och parkerade våra bilar på anvisade platser och följde snällt stigen som leder bort till bron, där dammluckorna är placerade.

Man skall nog dock vara lite försiktig när det är lägre vatten. När vi var där spolades man inte alltid ut ur valsen utan sögs fast på forshögersidan. Det var ingen större risk att fastna för gott, då man till slut spottades ut, men det var lite obehagligt att märka att man inte spolades ur valsen direkt när man gått runt.

Det är verkligen en idyllisk plats och en perfekt playspot, när vattennivån är rätt.

Här är en kartlänk.

En film som visar första gången valsen paddlas.

Lite bilder från den 25 mars då det var några från KKSS som var där och paddlade

Ca 8 km uppströms centrala Nyköping ligger Cristineholms herrgård tillhörande släkten Wachtmeister och alldeles intill ligger Cristineholm damm (http://vattenweb.smhi.se/, stationsnr 2020). Två dammluckor reglerar här Nyköpingsån.

Om Johan Carlsson
Jag gillar verkligen att paddla! Detta har jag gjort sedan första gången jag satt i en kajak. Paddlingen har dock utvecklats under åren mot mer lekfull paddling med inslag av rockhopping, rollträning och våglek. Sen är det så klart inte det enda som intresserar mig då jag älskar vanlig turpaddling. Men jag tar gärna med mig hjälmen på akterdäck på kajaken om tillfälle ges och det finns kompetenta paddlare med på turen.

Lämna en kommentar