Bra skydd mot för dyra tandläkarräkningar.

Sweet Protections Rocker Fullface hjälm är ett effektivt skydd mot utslagna tänder, brutna käkben och de fördomsfulla blickar som riktas mot dig (alternativt mot din partner) när du går på stan med en rejäl blåtira som pryder halva ansiktet.

Förhoppningsvis kommer man aldrig behöva det extra skydd som hjälmen ger. Men om olyckan skulle uppstå är man troligtvis väldigt tacksam för det extra skydd som Rocker Fullface ger.

Passformen:

Passformen är exemplarisk. Hjälmen har riktigt bra tillpassningsmöjligheter och efter lite fixande och trixande sitter den helt perfekt. Jag upplever inte heller att integraldelen framför ansiktet är i vägen, detta var någonting jag var lite orolig över innan jag provade hjälmen.

Rocker Fullface är inte den lättaste hjälmen på marknaden, tyvärr inte den billigaste heller, men jag har gärna 740 gram kolfiberförstärkt skydd för huvudet och ansikte.

Att jag köpte en integralhjälm bygger egentligen på tre händelser.

  1. Under en paddling i höstas så skedde en incident som medförde att en deltagare spräckte några tänder. (Det var här tanken väcktes att jag kanske borde ha ett bättre skydd för ansiktet)
  2. Under en creekingtur i Jämtland, runt Kristi himmelsfärdshelgen var det en klubbkompis som olyckligtvis slog huvudet i en sten så hjälmen sprack och blev medvetslös. Detta i en forssträcka där man absolut inte skall och vill gå runt… I detta hjälplösa tillstånd kunde hon inte skydda ansiktet eller kroppen mot stenarna i det forsparti hon åkte utför. Som tur i oturen paddlade hon med säkerhetsutbildade och rutinerade paddlare som kunde ta hand om henne medan de väntade in räddningspersonal. Hon klarade sig lyckligtvis fint med lite lösa tänder, sträckt käke och hon kommer få några ärr i ansiktet och pannan framöver. (Denna incident gjorde att jag bestämde mig för att på allvar började kolla upp integralhjälm.)
  3. REA på kajaktiv. Jag passade på att besöka deras butik i lördags då vi var och paddlade i närheten.

Syftet med besöket på kajaktiv var att försöka kolla på en Shred Ready hjälm som jag läst att de skulle ha ett ex av på en forumtråd forspaddling.com . När jag väl var i butiken såg jag att kajaktiv hade ett exemplar av den äldre modellen av Sweet Rocker Fullface i storlek M/L som de sålde för 1300 kr i stället för 3000 kr. Som jag förstår är den enda skillnaden på den nya uppdaterade 2011 modellen, att Sweet Protection satt dit en lite smartare tillpassningsanordning bak i hjälmen.

Numera är jag fullface paddlare.

Data:
Materials:
Carbon fiber reinforced composite top shell and jaw guard.
High impact ABS lower shell.
Polyamide visor.
EPP Padding.
Sizes:
M/L (56-59cm)
L/XL (59-61cm)
Weight:
750g (M/L)
Certification:
CE EN 1385 – Helmet for canoing and water sports (ICF class I-IV)

Om Johan Carlsson
Jag gillar verkligen att paddla! Detta har jag gjort sedan första gången jag satt i en kajak. Paddlingen har dock utvecklats under åren mot mer lekfull paddling med inslag av rockhopping, rollträning och våglek. Sen är det så klart inte det enda som intresserar mig då jag älskar vanlig turpaddling. Men jag tar gärna med mig hjälmen på akterdäck på kajaken om tillfälle ges och det finns kompetenta paddlare med på turen.

One Response to Bra skydd mot för dyra tandläkarräkningar.

  1. Pingback: Min paddelutrustning « kajakpaddling.nu

Lämna en kommentar