Havskajakens dag söndag 31 okt 2010

Havskajaken dag är en endagspaddling runt Stockholm/Djurgården som en stor skara paddlare genomför tillsammans varje år.

Havskajakens dag kom till på ett initiativ av paddlarlegenden Jim Danielsson 1984. Jim Danielsson som är mer känd för att ha instiftat Havspaddlarnas Blå Band och sin bok ”148 dagar i havskajak”. Men även om man inte planerar att tillbringa 148 dagar i sin kajak eller paddla runt Sveriges kust så är Havskajaken dag ett trevligt arrangemang där man, förhoppningsvis, kan träffa många trevliga paddlare.

Paddlingen kommer i år  starta klockan 08:30, utanför Svima Sport i Ulvsundasjön, söndagen den 31:a oktober.

Turen kommer sedan gå via Karl-Johansslussen  (dvs. slussen slussen) [09:30] för att sedan fortsätta runt Djurgården. Vid Hunduddens brygga är det  sin medhavda matsäck som gäller. Sen fortsätter paddlingen runt ön via Djurgårdsbrunnskanalen och Strömmen. För att sedan slussa in i Mälaren igen.  Planerad återkomsten till Svima är runt 16 tiden.

Svima kommer att öppna sin  vägbommen redan kl 07:30. Så det kommer finnas möjlighet att lasta av och på kajaker. De vill även gärna att man parkerar vid Arbetsmiljöverket, som ligger i närheten då Svimas parkeringsplatser är begränsade till antal.

Vi syns där!

Om Johan Carlsson
Jag gillar verkligen att paddla! Detta har jag gjort sedan första gången jag satt i en kajak. Paddlingen har dock utvecklats under åren mot mer lekfull paddling med inslag av rockhopping, rollträning och våglek. Sen är det så klart inte det enda som intresserar mig då jag älskar vanlig turpaddling. Men jag tar gärna med mig hjälmen på akterdäck på kajaken om tillfälle ges och det finns kompetenta paddlare med på turen.

One Response to Havskajakens dag söndag 31 okt 2010

  1. Pingback: Tidningen Paddling

Lämna en kommentar