Test av Valley Nordkapp RM

Valleys Nordkapp är en mycket välkänd modell som funnits på marknaden sedan 1975. Kajaken har haft otaliga modellutföranden och versioner. Ja så många att den egentligen borde haft olika namn.

Modellen finns både i glasfiber (ca 29900 kr) och i  rotationsgjuten polyethylen (ca 17500 kr).

Nordkappen jag testade var av det modernare snittet med mjukt rundade slag och relativt ok med rocker (kölsprång).

Kajaken var mycket trevlig att paddla och jag smälte in i sittbrunnen riktigt bra. Jag upplevde även att den var mycket lättare att manövrera än vad jag förväntat mig. Jag var däremot tvungen att kanta kajaken rätt hårt för att svänga effektivt. 

Kajaken är även mer lättdriven än vad jag är vad vid. Den har även ordentligt med packutrymme så som turkajak känns Nordkapp klockren, men kanske inte helt ”up to date”.

Det finns både bättre och mer moderna kajaker om man tänker köpa en ny glasfiberkajak i prissegmentet runt 30 000 kr. Men hittar man ett begagnat exemplar så kan det vara ett riktigt bra köp. Som polytenkajak upplever jag att Nordkapp är ett prisvärt alternativ.

Hur kajaken reagerar på hög sjö och vågor hade jag tyvärr ingen möjlighet att testa. Det borde dock inte vara några problem, då modellen används i flera expeditionspaddlingar och hållit så många år. Dessutom märkte jag ingen konstigheter när jag försökte pressa kajaken, så gott det nu gick.

Initialstabiliteten för Valley Nordkapp kanske inte lockar en nybörjare då man kan uppleva den som rank. Men har man paddlat några gånger är det riktigt skönt att ha en så följsam kajak. Modellen har dock en sekundärstabilitet som gör att man kan kanta den med gott självförtroende. Med andra ord en kajak att utveckla sin paddling tillsammans med.

Personligen uppskattade jag Nordkapp för dess fina följsamhet samt att den var lättdriven.

Längd: 548cm
Bredd: 52 cm
Vikt: 26 kg (plast) 23,5 kg (glasfiber)

Om Johan Carlsson
Jag gillar verkligen att paddla! Detta har jag gjort sedan första gången jag satt i en kajak. Paddlingen har dock utvecklats under åren mot mer lekfull paddling med inslag av rockhopping, rollträning och våglek. Sen är det så klart inte det enda som intresserar mig då jag älskar vanlig turpaddling. Men jag tar gärna med mig hjälmen på akterdäck på kajaken om tillfälle ges och det finns kompetenta paddlare med på turen.

One Response to Test av Valley Nordkapp RM

  1. Pingback: Vinterpaddling bland isflak i Mälaren « kajakpaddling.nu

Lämna en kommentar